U3F1ZWV6ZTI4MzYzNjUwNjk0NjdfRnJlZTE3ODk0MjQzNDg1MDA=

تعرف على ما هو الاندرويد

الاندرويد،ماهو الاندرويد،مميزات الاندرويد،الاندرويد المميز،اندرويد،أندرويد،ماهوالأندرويد
تعرف على ما هو الاندرويد
بسم الله الرحمن الرحيم ازيكم يا شباب عاملين ايه فى هذا الشرح سوف نتعرف على ماهو الاندرويد، اول حاجه عشان اعرفكم ايه هو ال اندرويد تابع مع المقال للاخر علشان تفهم وتتعرف على ما هو الاندرويد وجميع مميزاته ومتى انشا الاندرويد.

تعرف على ما هو الاندرويد

الاندرويد كانت شركة صغيرة و شركة مستقلة نوعاً ما، 

 تعريف الاندرويد

الاندرويد كانت شركة صغيرة و شركة مستقلة نوعاً ما،
شركه جوجل اشترتها سنة 2005 او 2006 قريبا هذا التاريخ، طبعا بعد كده بدأت التطوير في الاندرويد بعد كده بقى في مميزات

جديده طبعا شركة جوجل قبل ما اشتري الاندرويد ما كانش فيه خاصية اللمس، بعد كده تطورت الاندرويد شويه بشويه وشاركه جوجل جعلت الاندرويد مفتوح المصدر وقابل للتعديل.

[ تعديل الاندرويد ]

 طبعا في نوعين من التعديل على الاندرويد والتعديل:

الأول:

 تعديل من شركة جوجل، التعديل الأخير تعديل الخارج شركة جوجل وشركة جوجل لا له علاقه بى التعديل خارجها، النوع الاول زي [سامسونج اتش تي سي اوبو وغيرها] من الشركات المعروفة دول يرخصون خدمات google وطبعا يدفعون الفلوس على خدماتها ولكن الاندرويد نفسه ما لهم علاقة به.

 وطبعا بالتالي يقدروا يعدله اي اجهزه خاصه بهم ولكن فى شروط خاصة بنهم يقدر يعمل يقدرو يعملوا عقد مع جوجل يقدر يغير النظام ولكن لا يقدروا يغيروا النظام ولا يشوهو سمعت النظام.

التاني:

زي نوكيا نوكيا طبعا تبع شركة مايكروسوفت منها اجهزة الاندرويد، طبعا اجهزة ضعية نوع ما عندك طبعا شركه امازون بتطرح بشكل ثانوي اجهزه كيندل فاير من هم اجهزه الفون، وبينهم التابلت ولكن ما لهم علاقه بجوجل حتى بداخل النظام هتلاحظى ان هم ما

 لهم علاقة بشركه جوجل اساسا، حتي و اذا اكتبوا بالنظام اسمه كذا ما لي دعوه بالاندرويد و طبعا اكيد مش هتعرف تحصل ولا تطبيقات جوجل ولا جيميل وهذا الفرق بين النوعين من الاندرويد.

ولكن في الاخر كلهم يقدروا يخدو نظام وما لهم علاقه بي جوجل طبعا انا اخذ النظام واقدر اعدل في وده طبعا بنسمية التغيير في المود بيكون مود خام زي ما هو في اي تعديل يقدر انت تعديل عليه وتركيبه في الاجازه الثانيه، طبعا شوفنا كثير من الاجهزه المدعومه في خاصيه المود اجهزه سامسونج سوني اجهزه اتش تي سي اجهزه اوبو وغيرها...

ارجو ان تكون استفد من هذا المقال وبلتوفيق للجميع،،،
تعديل المشاركة
author-img

محمد عبداللاه

اسمي محمد عبداللاه 24 سنه احب عالم التكنلوجيا والبرمجه وكل ما هو حديد فى عالم الانترنت
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة